Nodarbības bērniem dod iespēju: •brīvi darboties atbilstoši sagatavotā vidē; • izzināt apkārtējās pasaules likumsakarības; • veidot sevi kā harmonisku personību ar veselīgu pašapziņu; • praktiski darbojoties, attīstīt pirkstiņu veiklību un spēju
pārvaldīt savas kustības; • attīstīt visas maņas, valodu un matemātisko domāšanu; • uzlabot koncentrēšanās spējas, saskarsmes prasmes un
patstāvīga darba iemaņas.
Strādājam ar pirmsskolas vecuma bērniem no apmēram 1 gada
vecuma. Kurā brīdī sākt – tas atkarīgs no katra bērna. Vislabāk ir pagaidīt,
līdz bērns droši staigā un spēj atlaist mammas roku (svārkus), ja telpā ir
viņam nezināms cilvēks. Mūsu skoliņa specializējusies uz individuālo darbu. Īpaši svarīgi
tas ir mazajiem bērniem (ap 1,5- 2 gadu vecumam), jo uzskatām, ka bērnam
vispirms ir jāaprod ar jauno vidi un tajā jāiepazīst pašam savas intereses,
jāatrod pašam savs darba temps un jāiemācās „kā mācīties”. Tikai tad, kad bērns
būs iepazinis, ko pats vēlas, viņš viegli spēs darboties telpā, kur strādā arī
citi bērni. Piedāvājam arī darbu ļoti mazās (2-4) bērnu grupiņās. Šādu
darba formu ieviešam pēc tam, kad bērnam ir bijušas individuālas nodarbības un
par mērķi kļūst apgūt prasmi darboties grupā (piemēram, lai gatavotos iet uz
bērnudārzu, vai lai paaugstinātu nodarbību grūtības vai intensitātes pakāpi un
gūtu jaunu pieredzi). Grupiņas veidojot, primārais nav apvienot vienaudžus, bet
gan bērnus, kuri kaut kādā veidā spēj viens otram „dot” (runīgais ar klusētāju,
mierīgais ar straujo, lasītājs ar rēķinātāju) impulsus tālākai izaugsmei. Protams, viena dabiska grupiņu forma ir brāļi un māsas, kuru
labprāt atbalstam. Parasti darbu uzsāk viens no bērniem un otrs pievienojas pēc
dažām nodarbībām (uzsāk visbiežāk vecākais, vai arī bērns, kura attīstībai
nepieciešams aktīvāks atbalsts). Šādas kopīgas nodarbības bieži kļūst par labu,
jaunu pieredzi, kas lieliski uzlabo arī kopīgās rotaļāšanās prasmes mājas vidē.
Tas, kā brāļi un māsas spēj kopīgi darboties, bieži ir atklājums ne tikai
vecākiem, bet arī pašiem bērniem.
Nodarbību norise
Pirmajā tikšanās reizē ir nodarbība kopā ar speciālista
konsultāciju, tāpēc šī reize ir 1 stundu gara, un tajā ir svarīgi piedalīties kādam
no vecākiem. Speciālistam tā būs iespēja uzzināt svarīgu informāciju par
bērniem, savukārt vecākiem – tuvāk iepazīt metodes iespējas un ierobežojumus,
kopīgi formulēt nodarbību mērķus un vienoties par norisi. Ja vecāki ir aizņemti darbos, turpmāk uz nodarbībām bērnu
var vest arī cita kontaktpersona. Pieredze rāda, ka visi bērni ar laiku spēj
kabinetā palikt bez vecākiem un tad darbs kļūst produktīvāks. Nodarbības laikā, ja pieaugušais ir telpā, viņš sēž maliņā
un var vērot notiekošo. Speciālists palīdzēs pieejamā veidā un tempā uzsākt
darbošanos, līdzpaņemtais pieaugušais drīzāk kļūs par klusu vērotāju, tādejādi
ļaujot bērnam aktīvi darboties un veidot attiecības ar speciālistu. Turpmākās
nodarbības norit 40-45 minūtes, atkarīgi no bērna vecuma. Lielāki bērni spēs
sakoncentrēties darbam un noturēt uzmanību visas nodarbības laikā, savukārt
mazākiem būs nepieciešams ilgāks „sakārtošanās” laiks, būs uzplūdi un atelpa,
tādēļ arī viņiem 40-45 minūtes ir optimāli nepieciešams laiks nodarbībai.